West Highland Way

Skottland
4 dagar i april 2007

I kombination med Tony's bröllopsfest gick jag och Martin 4 dagar på denna vandringsled, som är den mest populära och berömda i hela Storbritannien. Här passeras bl.a. Storbritanniens högsta topp (Ben Nevis, 1344 m) och största sjö (Loch Lomond). Vi hade bara tid att gå 2/3 av leden och åkte därför buss förbi  ledens mittersta avsnitt.

Vi tog bussen från Glasgow till Fort William. När bussen passerade Glencoe såg vi en ståtlig hjort med stora horn, bara 20 m från vägen. Vandringens första 10 km (som bl.a. passerar Ben Nevis) var ganska trista. Men när man nådde Lairigmor-dalen (bilden ovan) blev det genast fint. Vi fikade i en gammal ruin tills vi insåg att det var en favoritplats bland folk som behövde gå på toa...

Utsikt över Loch Leven. Strax innan Kinlochleven passerade vi en bäck med fina små vattenfall. Här fanns perfekta tältplatser, men vi fortsatte ner i byn och sov på ett trevligt hostel. Vi gick in på en krog och provade ett par olika sorters lokal Whiskey: "Glengoyne" och "Ben Nevis" (Ben Nevis var godast).

Söder om Kinlochleven går leden förbi några pipelines. Sedan når man en damm med ett fint vattenfall, där det också fanns fina tältplatser. Efter lite mer stigning fick vi sedan fina vyer över omgivande berg.

Brorsan ser helt normal ut...

Utsikt från fikaplatsen över Blackwater Reservoir.

Vi fikade i solen medan det regnade vid Blackwater Reservoir.

Från Devil's staircase hade vi de mäktigaste vyerna på hela vandringen.

Några hjortar som vandrade över bergen

När vi kom till Kingshouse Hotel blev vi lite dekadenta och beställde in varsin stor måltid i restaurangen - och provade nya Whiskeysorter. Vi kom fram till att vi var mer sugna på att se lite mer sydligare landsbygd, så vi hoppade på bussen till Loch Lomond. Bussen gick på västra stranden och vi planerade att ta en båt över till vandringsleden på andra sidan. Tyvärr missade vi att hoppa av vid Inveruglas och fick därför hoppa av i Inverbeg istället. Det gjorde att vi missade en mil som vi gärna ville se...
Men det blev bra ändå. I Inverbeg spelade vi istället kort och drack Whiskey + öl, innan vi hoppade på båten till Rowardennan.

I Rowardennan tog vi också en drink (och beställde vitlöksbröd) innan vi gick vidare längs sjön. Vi slog upp mitt splirrans nya tält och gjorde upp en brasa. Martin kom på att han glömt ta av sig sina linser. Han kämpade hårt inne i tältet, utan spegel, tills hans ögon blev helt röda och sved... så han fick gå genom mörkret till Rowardennan och uppsöka en toalett på restaurangen... Jag hade lite dåligt samvete för att jag inte följde med... nä förresten, det hade jag inte.

Frukost vid Loch Lomond.

Frukost vid Loch Lomond del 2.

Får under en ek. Den skottländska utmarken började så sakta ersättas med det bebodda Skottland.

Ekskogar norr om Balmaha.

Fin utsikt över Loch Lomond strax innan Balmaha.
I Balmaha beställde vi in scones och té. Sedan tog vi bussen till Drymmen, där vi testade 3 olika pubar, varav en var från 1700-talet. Sedan sov vi på B&B, med väldigt fin frukost.

Efter Drymmen blev det klassisk skotsk landsbygd.
På bilden besudlar Martin området vid Dumgoyach Farm.

Vackraste avsnittet var mellan Dumgoyach Farm och The Begs.

Leden passerade en restaurang, där vi tog vars en ale.

Hela sista dagen var varm och solig. Här njuter jag i Mugdock Country Park. Denna dag mötte vi ett gäng skotska gubbar som vi snackade med om fotboll och whiskey :)