Retezat

Rumänien
6 dagar i juli 2005

Rumäniens äldsta nationalpark besökte jag med Rickard och Magnus. Vandringens höjdpunkt kom redan första kvällen, då vi fick övernatta hos fårherdar och en björn försökte roffa åt sig ett får alldeles intill stugan.

Stig en upp mot Tulisa-berget gick över blomsterängar omgivna av bokskog. I bakgrunden syns Vâlcan-bergen.

Sista bokskogen innan de alpina gräsängarna

Början på Retezat-bergen syns i bakgrunden

Plötsligt försvann solen och stora regnmoln tog över. Vi kom in i ett kalhygge där stigen delade sig. Här fanns inga markeringar. Efter att ha letat runt konstaterade vi att vi var vilse. För att få kontroll över var vi befann oss, valde vi att gå rakt ner genom skogen till botten av dalen. Sedan följde vi en fors in i bergen. Här såg jag en stor uggla som flög i skogen.

Trötta, kalla och blöta kom vi fram till denna fårherdestuga. De ondsinta hundarna förhindrade oss att gå dit. Vi försökte hota med stavar, men hundarna vägrade ge sig. Magnus försökte gå runt hundarna inne i skogen, men när de upptäckte honom fick han fly ut i forsen :)

Efter ett tag kom herden, tack och lov, och visslade bort hundarna. Han bjöd in oss till sin stuga och berättade att han hette Dorin. Han verkade vara i vår ålder.

Otroligt skönt att värma sig och torka kläderna. Snart kom några andra, äldre herdar in i stugan också. Dom bjöd på egentillverkad ost och soppa med salami och potatis. Vi tog upp spritköket och bjöd dem på kaffe.

Tillverkning av Brinza-ost

De lät oss övernatta i sugan - invirade i fårfällar!

På kvällen hörde vi hundarna skälla och herdarna for ut ur stugan skrikandes. Jag stack ut huvudet genom dörren och skymtade något mörkt som försvann in i skogen - det var en björn som hade varit framme och försökt ta ett får.

Nästa dags vandring började som den första slutade - i regn.

Mina tjeckiska "GoreTex"-skor höll inte så tätt. Vi döpte om dem till "CzechTex". Skorna förblev blöta i flera dagar, så mina fötter såg ut som på bilden under större delen av vandringen...

Det regnade väldigt mycket och vi tvekade om vi skulle våga oss upp till de högalpina delarna. Vi slog upp yttertältet för att vänta ut regnet och kokade thé. Vi drog "roliga historier" men när de tog slut gav vi oss iväg.

Uppe på kammen fick vi syn på en flock gemsar.

Nere i dalen skymtar stugan Cabana Buta

Cabana Buta, där vi även spenderade en vilodag.

På väg mot Cabana Pietrele.

Vi lade ryggsäckarna i Pietrele-stugan och gjorde dagsvandringar utan packning.
Här är vi på väg mot Vf. Retezat.

I bakgrunden syns högsta toppen, Peleaga 2509 m.

Bucura-sjön

Rumänsk familj i Rausor-dalen.
Uppe på klippan ligger borgruinen Colt.

Nunnor framför en 1200-talskyrka

Borgen Colt, som Jules Vernes skrev om i boken Borgen i Karpaterna.

Utsikt från borgen mot Retezat.